Al maanden voor je geboorte is er al een gedegen voorbereiding. Er worden boekjes gekocht met scala aan keuze voor namen. Wordt het een jongen of meisje. Wat wordt, zijn of haar eerste babypakje, of wordt het doopjurkje uit je familie gebruikt?

Wel of geen babyshower. Wie worden er uitgenodigd? Hoe om te gaan met ouders en schoonouders. Worden het de traditionele beschuit met muisjes? Rose of blauw. Koffie of een kruidenthee. Of komt er een catering die fingerfood bezorgt? Welk servies wordt er gebruikt?

Maanden voor een huwelijk is er een vergelijkend ritueel. De dagen worden zorgvuldig voorbereidt. Handhaaft men een traditie. Iets ouds iets nieuws en iets geleend. Is er een vrijgezellenfeest met rituelen, om nog een keer een laatste uitspatting, een avondje uit. Gekleed in een konijnenpak met een grote fopspeen om je hals. Immers na het gesloten huwelijksverbond is het gedaan met het vrije leven en moet je in het gareel lopen en volgt je huwelijksplicht.

Is er een mier zoete torenhoge bruidstaart, omkleed met marsepein en suikerbloemen om aan te snijden? Om de eerste schreden in je huwelijk zoet in te gaan.

Ook je laatste fase in je leven wordt goed voorbereidt. Al vanaf je geboorte wordt er een begrafenisverzekering afgesloten. Op dat moment wordt er al bepaalt, wordt je begrafenis net zo feestelijk als je geboorte. Wordt de maandelijkse bedragen aan de verzekeringsmaatschappij zo hoog dat er ruimte is voor een massiefhouten kist getooid met koperen handvaten. Of wordt het een ecologische groene begrafenis op een natuurbegraafplaats. En misschien wordt er een garantie gegeven dat je lichaam zeker 250 jaar ongeschonden in het graf kan rusten.

Is er een budget voor koffie en thee met een plakje cake. Komt een groeve bier of begrafenismaal? En wordt er al nagedacht, wie staat er op de uitnodigings-lijst? Wat doen we met diegene die van ver moeten komen. Is er een rouw begeleider of begrafenisondernemer die je laatste reis ingetogen voorbereidt. Rituelen en gewoonten bij geboorte en dood veranderen snel in onze multiculturele samenleving. Hulpverleners worden geconfronteerd met rituelen en gewoonten, waarden en normen die zij van huis uit niet kennen.

Traditionele religies binnen Nederland veranderen snel. De eerste en tweede generatie denken anders over rouwen en uitvaart rituelen dan de derde generatie.

Maar hoe anders ging het in onze multiculturele samenleving in de 19e eeuw. Hoe regel je nu een perfectie begrafenis voor onze overledene in Nederland?

Waarom gebruikten wij een zwart rouw servies? Waar komt dat plakje cake vandaan of de krakeling. Hoe anders zijn de rituelen bij ter dood veroordeelde, - gevangenen en een minderheidsgroep. Waarom nemen traditie en rituelen zo’n belangrijke rol in onze samenleving.

Welke rol spelen de zoete hapjes als verzachting van het leed. Wat zijn de ingrediënten en hoe worden ze gemaakt?

Bron: Culinairerfgoedcentrum